11 Ocak 2021 Pazartesi

ÇİZGİMİ HATIRLATAN NOKTALAR


 Bana göre oldukça uzun olan bir zamandan beri yeni yazı paylaşmadım sizinle. (Yazasım değil okuyasım var da ondan)
Kitap okurken, finallere hazırlanırken, Gönül Dağı ve Mymecra'yı izlerken, ara ara dostlarla mesajlaşırken... Evet bu sıralar gündemim böyle :) Neyi fark ettim biliyor musunuz? Ya da durun en başından başlayayım.
.
Sorular Hayattır projemi biliyorsunuz, işte, kendime bir soru sordum "Senin bir çizgin var mı?" Sonra sevgili beynimle kalbim iş birliği yapıp beni ilkokul yıllarıma götürdü. Kara bacaklı sarı sıralarda oturuyoruz. Karşımızda kopkoyu yeşil bir yazı tahtası. Öğretmenimiz, daha sonra ödevini verip testini yapacağı için ezberlememiz gereken garip şeyleri yazıyor tozlu tebeşirle. Ders matematik. Matematik... Geometri... Sahi, öğretmen tahtaya bir doğru çiziyordu. Çizgi... Çizgi ne demekti? Noktalar... Doğrunun tanımı olarak ne yazdırmıştı öğretmenimiz defterimize? 
.
Aramızda kalsın ben hakkikaten unutmuşum doğruyla çizginin tanımını ya :) hemen google amcama sordum. Dedi ki:

DOĞRU: İki yana doğru, sonsuza kadar giden çizgilere "doğru" denir.

İki yana... İyiliğe kötülüğe, cennete cehenneme, meleklerden daha üstün olmaya hayvanlardan daha aşağı olmaya, iradeye zaaflara, doğuşa ölüşe, geçmişe geleceğe, rızaya arzuya, yüksekliğe alçaklığa, affa suça, belki de tövbeyle birlikte yeni bir başlangıca gayret etmeye veya kendini bilmezce bir mübaha günaha savruluşa... iki yana doğru hem de sonsuza kadar! Sonsuza kadar giden, çizgiler..
.
Ürperdim.
.
Sonra toparlanıp ikinci sorumu sordum google amcama. "Çizgi ne demek?" Dedi ki:

ÇİZGİ: Plastik ve geometrik bir kavram olmakla birlikte görsel anlatım dilinin temeli, başlangıcı ve önemli bir denge unsuru olan temel tasarım ögesidir. Teknik olarak yan yana sıralanmış noktaların oluşturduğu iz ya da sınır olarak tanımlanabilir. Hareket halindeki noktaların oluşturdukları iz anlamı da taşımaktadır. Insanoğlunun ilkel çağlardan günümüze kadar kullandığı en temel ve ilkel görsel anlatım aracıdır. Görsel sanatlardaki biçimlerin karakteristik ayrımlarını sağlayan, psikolojik değerleri de içerisinde taşıyan bir dışavurum öğesidir. İnsanın karakteristik özelliklerini ve ruhsal durumunu bu denli yansıtan onun gibi bir öğe daha yoktur.
.
Tanımı okudum. O anda elime bir ayna alıp baksaydım göz bebeklerimi kocaman görecektim eminim. Hayranlıkla şaşırdım. İçimde öyle şimşekler çaktı ki anlatamam. 
Anlatmayacağım da zaten. Farklı bir yöntem deneyeceğim. (Okurlarım olarak gönüllü deneklerim olur musunuz? :) İnce espiriyi anlayan gülsün. Anlatamadıysam he deyin geçin.) Şeyi deneyeceğim; bu sıralar felsefe tarihi sınavı için baya baya Sokrates'le kanka olduk da, ondan öğrendiğim bir şeyi deneyeceğim. Sorular sorarak var olan bilgiyi doğurtma yöntemi. (Laf aramızda Sokratesin annesi ebeymiş. Neyse konumuz bu değil) Şimdi yazacağım anahtar kelime ve sözcük öbeklerini okuduktan sonra geri dönüp Doğru ve Çizginin tanımlarını tekrar okumanızı istiyorum. Sonra da kendinize şu soruyu sormanızı "Benim hayatımda, bana asıl çizgimi hatırlatacak noktalar ne kadar var?"
.
ANAHTARLAR: Doğru, hakikat, Ya ilahi!, iki yana doğru, hesap, sonsuza kadar giden çizgiler, yaşamak, ölümle sonrası, YaBaki Ente'l Baki, çizgi, plastik, fani, bu da geçer ya hu, geometrik, nizam, görsel anlatım dili, maskeli yüzlerimizden taşan gözlerimizden fışkıran derinlerimiz, başlangıç, kalu bela, önemli bir denge unsuru, iki yana doğru, ifrat tefrit, orta yolu tutan ümmet, denge, dünya ahiret, ruh beden, kalp beyin, madde mana, var yok, korku ümit, temel tasarım ögesi, dünya bir oyun ve eğlenceden ibarettir, dünya bir tarladır, ölmeden önce ölmek, ölünce uyanırlar, yaratılış hikay... gerçeğimiz, teknik olarak, fıtrat, sebepler âlemi, yan yana sıralanmış noktalar, birlik beraberlik kardeşlik, birileri ölürken doğan diğerleri, her nefeste kemale eren yaşımızla birlikte kemale eremeyişimiz, (nokta... Doğruyu çizmeye başlamak için de nokta şart, sonsuza kadar giderken de... Noktayı sizin yorumlamanızı istiyorum. Ve bu defa google amcama değil de size soruyorum "Nokta ne demek? Hatta tekrar soruyorum, Doğru ne demek? Çizgi ne demek?" devam ediyorum anahtar kelimelere) iz, sınır, hareket halinde, insanoğlu, ilkel çağlardan günümüze kadar, temel, ilkel, görsel anlatım aracı, biçim, karakteristik ayrım, psikolojik değerler, içinde taşıyan, bir dışavurum ögesi, insanın özellikleri, ruhsal durum, yansıtan, onun gibi bir öğe daha... Ente Maksudi ve Rizake Matlubi...
.
Sanıyorum daha fazla izahata lüzum yoktur. Sizleri kendi adınıza çıkardığınız sonuçlar üzerinde biraz tefekkür etmeye davet ediyorum. Fza'ya efkâr düştü...
.
FATMA ZEHRA AKYİĞİT 
FZA 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

YENİ YAZIMI OKUMAK İSTİYORSUN

DEĞİSİR İNSAN ZAMAN VE MEKÂN (32)

İnsanın kelimesi kalmaması nasıldır bilir misin? Bilirsin elbet. Birçok kereler yaşadın böyle zamanları. Ve inanırım, senin imtihanın da sen...